Inspiration

Stress og motion. Kom godt over på den anden side

Stress og motion

Sådan vælger du den form for motion, som er mest helende ved stress.

Det er vigtigt at forstå, hvordan og hvorfor nogle kombinationer af stress og motion i værste fald kan vedligeholde og endda øge dit stressniveau. Og det er værdifuldt at vide, hvordan den rigtige form for motion i forhold til dit stressniveau kan være meget helende og til stor hjælp.

Stress og motion. Hvad virker bedst

Når vi taler om stress og motion, er det ikke lige meget, hvilken form for motion og bevægelse, du vælger.

For at komme godt i gang med motion – og blive ved – er det selvfølgelig vigtigt at finde frem til en form for motion, du kan lide, så det efterhånden bliver lysten, der driver værket.

Og så er det vigtigt at lægge rigtig godt mærke til, om den form for motion, du vælger, gør dig mere eller mindre anspændt. For det er bestemt ikke mere pres og et højere stressniveau, du har brug for, når du er stresset.

Det er vigtigt at vælge en form for motion, som får dig til at føle dig mindre presset og reducerer dit stressniveau.

Og det er vigtigt, at den form for motion, du vælger, reducerer dit stressnivau “langtidsholdbart”

Havd mener jeg så lige med det?
Jo, der er f.eks. mange som fortæller, at en løbetur hjælper dem, når de føler sig stressede.
Og det hjælper også rigtig godt, så længe vi taler om let til moderat stress. Her kan løb godt få stressen til at forsvinde ud af kroppen.

Ved sværere former for stress kan det også føles, som om løb lige umiddelbart giver en lettelse – den er bare ikke holdbar. Det er den ikke, fordi der altid frigives stresshormoner ved intens motion, som f.eks løb. Så det samlede stressniveau ender med at være højere end før løbeturen.

Og jo højere stressniveauet kommer op, jo længere tid tager det for kurven at falde igen. Det kan f.eks. opleves som øget rastløshed, humørsvingninger, koncentrationsbesvær, søvnbesvær m.m.

Det gælder, både når du er ramt af stress, når du generelt føler dig overbelastet og presset, og hvis du har været udsat for traumer.

Hvilken form for motion skal du så vælge? Hvad virker bedst?

Er du afslappet og i balance?

I perioder af dit liv, hvor du for det meste er afslappet og i balance, og ikke føler dig særligt stresset eller presset, er der nærmest frit valg på alle hylder. Så kan du roligt vælge noget, som kræver både kræfter og koncentration, og som udfordrer dig på flere måder, som f.eks. styrketræning, karate, tennis eller badminton.

Stress og motion. Koncentration

Er du moderat stresset?

Er du moderat stresset gennem længere tid?
Så vil det ofte virke bedre for dig at vælge en motionsform, som du ikke skal tænke så meget til.
Det vil virke godt at vælge en motionsform,  som ikke kræver så meget koncentration. Her kan intens eller hård motion som løb, spinning, aerobic og lignende ofte hjælpe dig godt til at få stressen ud af kroppen og slappe af.

Der er mange, som taler og skriver om stress og motion, og om, hvordan motion hjælper dem mod stress, f.eks. når de tager en løbetur, efter en stressende arbejdsdag.

Stress og motion. Løb

Det kan også fint fungere, så længe stressen forsvinder ud af kroppen – og bliver ved med at være væk – efter f.eks. løbeturen.

Og hvis det så ikke sker?

Er du måske mere stresset end du lige troede?

Ja, hvis dit stressniveau stiger igen, – og måske endda til et højere niveau – efter løbeture eller andre former for intens eller hård motion, så kan det være, at du er mere stresset, end du har lyst til at se i øjnene.
For under løb mv. frigives adrenalin. Og er du meget stresset, ja, så kan det meget let bare forværre og vedligeholde, eller ligefrem øge dit stressniveau. Og det vil måske endda virke angstprovokerende.

Så skal der andre boller på suppen!

Her vil f.eks. blid yoga, eller rolige gå- eller cykelture i naturen hjælpe dig langt bedre.

Har du levet med voldsomt stress eller andre svære belastninger gennem længere tid?
Ja, så skal der meget blidere former for motion til, for at få dit stressniveau sænket og stabiliseret på et lavere niveau.

Stress og motion. Rolige gåture

Er du virkelig stresset eller presset, og måske ligefrem blevet syg af det, og evt. sygemeldt?

Så vil det som regel være motion med rolige gentagne bevægelser, som kan hjælpe dig bedst. Det kan f.eks. være gåture, cykelture, lugning i haven eller svømning, som virker allerbedst og mest afspændende.

Det er aktiviteter, som kan få dig til at falde ind i en rolig rytme, hvor du næsten glemmer tid og sted, og dine tanker flyder frit og afslappet. Det giver indre ro og harmoni og afbalancer nervesystemet.

Stress og motion. Yoga

Mange kan have rigtig stor glæde af yoga og afspænding mod stress

Her er der fokus på at komme fra hovedet og ned i kroppen. Det hjælper mange og kan give stor indre ro.

For enkelte virker det dog lige modsat. For dem bliver det alt for overvældende pludselig at spænde af, give slip og mærke. De oplever tværtimod, at deres krop og psyke kommer i alarmberedskab. Så er det bedre at finde frem til en anden form for motion, der sænker stressniveauet.

Er du så stresset at du har mest brug for ro og hvile?

Måske er du lige nu så stresset, at det slet ikke er bevægelse, du har brug for? Måske har du langt mere brug for søvn, hvile, tid på sofaen? Brug for at give slip og dig selv lov til at lave ingenting? Det kan nemlig også være vældig helende.

Det gælder jo om at skabe ro i kroppen og hjernen. Og det gælder om at undgå at opbygge og øge stressniveauet i kroppen.

Når du er helt flad, kan selv let motion være “for meget”. Så gælder det om at slappe helt af – i tilstrækkeligt lang tid. Tage den tid, der skal til, for at kurven kommer tilstrækkeligt langt ned. Derned, hvor du forsigtigt kan komme det næste trin nedad med den rigtige kombination af stress og motion.

Formålet med at dyrke motion ved stress må nødvendigvis altid være at få stresskurven til at falde, – og blive dernede.

Stress og motion. Ro i kroppen

Så hvis vi skal lave en tommelfingerregel i forhold til stress og motion, må det blive:

Jo højere og mere langvarigt stressniveau, jo roligere og blidere motionsformer.

Og jeg lover dig, at jo mere du lytter til kroppen og tager det, du mærker og sanser alvorligt, jo hurtigere og lettere kommer du godt og styrket over din stress. Og jo bedre du er til at vælge det helt rigtige forhold mellem din stress og motion, jo hurtigere går det.

Forsøger du at flygte du fra din stress, eller tager du den alvorligt?

Det ligger i selve stresstilstanden, at det er svært at stoppe op, give slip, slappe af, mærke efter og tænke klart. Det kan være vældig svært for dig at se i øjnene, hvad du har gang i.

Og det kan være rigtig svært for dig at mærke, hvad du virkelig har brug for. – Og endnu sværere at se, hvordan du kan få den hjælp du trænger til.

Stress og motion. Kom godt over på den anden side

Trænger du til en hjælpende hånd? Vil du gerne have hjælp NU?

Har du svært ved at se dig ud af, hvordan du skal komme fri af din stress? Har du svært ved at se, hvordan du skal komme godt over på den anden side?
Vil du bare gerne have hjælp til at få det godt og “blive dig selv” igen NU?
Så er du meget velkommen til at kontakte mig.

Pas rigtig godt på dig selv,

mange kærlige hilsener

Lise

Kunne du tænke dig at få inspiration til mere Livsglæde, Harmoni og Energi? Så er du meget velkommen til at tilmelde dig mit Nyhedsbrev

Har du lyst til at vide mere, kan du læse videre her:

Stressbehandling

Traumebehandling

Heling af chok og traumer

Kroppen husker! Bliv lettet og fri med kropsterapi.

Når livet gør ondt

Liv i Udviklings Facebookside

Del dette på Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Leave a Comment

Få tips til mere balance, livsglæde og energi
Close

Få inspiration og nemme tips til:

  • balance
  • livsglæde
  • energi